Dottern berättar om sin hemska skoltid

Dottern är med i en tidning igen och pratar om den hemska mobbningen hon var utsatt för genom hela sin skoltid..
Denna gång är hon med i förgätmigej,en tidning från spes riksförbund.
 
 
1 Kane:

skriven

Bra att hon berättar. Blev själv mobbad hela skoltiden och även i mitt vuxna liv. Det har bara fortsatt. Nu dömd, kränkt och hatad av alla nya jag möter för att jag har förtidspension istället efter många års sjukskrivning, just för hur jag mår över hur alla behandlat mig. Jag har ingen tro på mänskligheten alls längre. Folk är förjävliga, de allra flesta.

2 Kane:

skriven

Det vore bra om det ingick i läroplanen på skolor att av praxis ringa upp mobbares föräldrar och tala om att deras barn har beteendestörningar, att de måste uppfostra dem och lära de skillnaden mellan rätt och fel och att de annars kommer flyttas till en klass för problembarn. Istället för att alltid ge skulden till offret för att det är "annorlunda" och därmed rättfärdigar de andras elakhet.

Barn och vuxna med behovet att trycka ned andra söker runt efter personer som redan mår dåligt och har dåligt självförtroende, eller är konflikträdda och inte kan försvara sig. De som är "svaga" i deras ögon och lättast att ge sig på. Precis som i naturen. Därför måste man slå tillbaka hårt och kraftfullt direkt när man fått en mobbare på sig och markera att det inte är okej. Då blir de rädda och börjar med någon annan istället. Annars fortsätter de bara år efter år och det eskalerar även med tiden. Då är det bara miljöombyte som gäller. Tills man träffar den första med den personligheten där med. Så börjar allt om.

Kommentera här: